Bergen en strand; genieten van het mooie Chili! - Reisverslag uit , van Romy Breukers - WaarBenJij.nu Bergen en strand; genieten van het mooie Chili! - Reisverslag uit , van Romy Breukers - WaarBenJij.nu

Bergen en strand; genieten van het mooie Chili!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Romy

01 Juni 2009 | ,

Hola lieve allemaal!

Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik jullie verteld heb over mijn avonturen, dus het is de hoogste tijd voor een update! Ik heb weer heel veel nieuwe ervaringen opgedaan en veel mogen genieten van het mooie Chili!

Vorige week vrijdag gingen we, na donderdag een dagje vrij te hebben gehad, weer aan het werk. Op het kantoor was het erg rustig, omdat veel collega’s ook de vrijdag vrij hadden genomen. De dag ging lekker snel, altijd eigenlijk wel. ’s Avonds heeft Barbara ons afgezet bij de bioscoop waar Charlot en ik Angels & Demons hebben gezien. Gelukkig was de film Spaans ondertiteld en niet Spaans gesynchroniseerd! De film was in het Engels goed te volgen, behalve de kleine details. Ik vond het een geweldige film! Het boek (Bernini mysterie) heb ik nog niet gelezen, maar dat ga ik thuis zeker doen. En de film nog een keer kijken voor de gemiste details!

Zaterdagochtend zijn Charlotte en ik met zus Olga naar Patrenato geweest. Een wijk die alleen bestaat uit goedkope winkeltjes waar je kleding, sieraden, tassen e.d. kunt kopen! We waren lekker op tijd, dus het was er nog niet heel druk. Ik heb alleen een paar oorbelletjes gekocht. Netjes hè! De kleding was minder. Allemaal synthetisch spul. Maar het was erg leuk om dit ook meegemaakt te hebben. ’s Middags was het er knetterdruk! Dus toen zijn wij lekker richting huis gegaan om te gaan lunchen! ’s Avonds kwamen de ouders van Charlotte, Rob en Wies, terug van een weekje San Pedro de Atacama. Samen met Barbara hebben Charlotte en ik hen opgehaald van het vliegveld. Ze waren laaiend enthousiast over de woestijn, geisers, maanvallei en zoutmeren! Peter en ik zijn ook van plan deze ‘must see’ te bezoeken! Wij hopen de Uyuni zoutvlaktes in Bolivia nog erbij te kunnen bezoeken. De foto’s en film van Rob en Wies waren geweldig, dus ik ben heel erg nieuwsgierig!

Zondag en maandag zijn Rob, Wies, Charlotte en ik naar Cajon del Maipo geweest. Een berggebied ten zuidoosten van Santiago. Voor maandag hadden we netjes vrij gevraagd. Daar deden onze bazen niet moeilijk over, gelukkig! Zondagochtend zijn we met de metro naar het uiterste zuiden van Santiago gegaan en daarna hebben we een taxi gepakt naar het gebied. De taxichauffeur vertelde van alles over de omgeving en stopte bij een aantal mooie plekken, zodat wij foto’s konden maken! We hebben o.a. een rodeowedstrijd vanuit de verte kunnen zien en een voormalig huis van ex-dictator Augusto Pinochet gezien. Na deze prachtige tocht kwamen we bij ons verblijf; Cascada de las Animas. Een privégebied waar wij een schattig huisje (inclusief houtkachel!) hadden gehuurd. Ik had echt een Efteling-gevoel! Na aankomst hebben we een 2 uur durende wandeltocht door de bergen naar een waterval gemaakt. Door de droogte was de waterval erg klein, maar het hele gebied was echt prachtig! De zon scheen, prachtig uitzicht en eindelijk frisse lucht na al die smog in Santiago! Aan het einde van de middag wilden Charlot en ik paardrijden door de bergen, maar door de mist was dit helaas te gevaarlijk. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in het restaurant en zijn vroeg het bed in gekropen.
Het plan was dat Charlot en ik maandagochtend zouden gaan paardrijden, maar dit kon weer niet doorgaan omdat het regende. Dat heeft het helaas de hele dag gedaan. De eigenaresse vertelde dat haar zus een artshop had en ons wel wilde ophalen. Dat vonden wij prima! Na een half uurtje arriveerde de zus. Echt zo’n natuurvrouw. Poncho om, laarzen aan, grote stoere hoed op, woont in de bergen en gaat zomers met toeristen dagen paardrijden door de Andes. We gingen met z’n allen in de auto op weg naar de galerie. Daar kwamen we weer bij een elfjeshuis aan. Ze vertelde dat haar man dit allemaal ontworpen had. Binnen waren er allerlei meubels die gemaakt waren van Cypreshout. Echt geweldig om te zien! Na rond te hebben gesnuffeld zijn we weer terug gegaan richting Santiago. In Santiago zijn we naar Parc Arauco (meest luxe winkelcentrum van Zuid-Amerika) geweest om dit Rob en Wies te laten zien. Daar hebben we geweldige pizza gegeten en een beetje rondgelopen.

Dinsdag moesten we weer werken. Rond lunchtijd kwamen Rob en Wies om ons kantoor (lees: klein hok) te bekijken en kennis te maken met Phillip, één van onze bazen. We gingen samen lunchen bij ‘Chilenas’. Een typisch Chileens restaurant waar je barbecuevlees kunt eten. Ook wel andere dingen hoor, maar je komt er voor het vlees! Phillip ging ook mee, nadat hij zichzelf had uitgenodigd! Rob en Wies kregen daar een goed beeld van onze eigenaardige baas. Toen Rob vertelde dat hij vaak op pad gaat om vogels te spotten, kon Phillip het niet laten om midden in het restaurant vrolijk vogels te gaan imiteren… Hij heeft nog wel meer van dat soort fratsen, dus voor Charlot en mij is het niets meer dan normaal!
Woensdag was voor ons weer een gewone werkdag. ’s Avonds stonden Rob en Wies ons op te wachten bij kantoor, zij hadden geshopt in het winkelcentrum, om samen terug te gaan. Dit keer een taxi genomen. Ook wel een keer fijn hoor, in plaats van dat gedruk en geslinger in de bus! ’s Avonds heb ik heerlijk gerelaxed!

Donderdag was alweer onze laatste werkdag. Eduardo kwam ook even langs. Hij was al eerder geweest op kantoor, om ons te kunnen introduceren aan een vriend van hem. ‘Helaas’ waren wij toen net aan het lunchen. Zijn vriend wilde ons ‘Dutch Girls’ graag ontmoeten. De reden ervan: de film ‘Dutch Girls’. Deze kenden wij niet… Eduardo begon te vertellen dat dit een héél populaire film in Chili was toen hij een puber was. Bleek het een pornofilm te zijn. Wij blij dat we die vriend niet hebben ontmoet! Fijne associatie!

Vrijdagochtend zijn we met z’n vieren vroeg vertrokken met de langeafstandsbus naar Viña del Mar. Hier zijn Charlotte en ik in ons 2e weekend al geweest. Nadat we onze tassen achter hebben gelaten in het hotel, zijn we richting de boulevard gegaan. We wilden met de bus. Wij vragen aan de buschauffeur of hij naar de boulevard ging. Het antwoord was ja! Totdat ik doorkreeg dat hij niet richting de boulevard ging, maar richting Valparaíso! Dus wij zeggen dat we eruit wilden! Het Spaans in Chili is verschrikkelijk! Het communiceren verloopt steeds beter, maar nog lang niet soepel! Toen zijn we weer een stukje terug gegaan met de bus en verder gelopen richting de boulevard. Veel pelikanen gezien, mooie vogels! Na heerlijk te hebben gegeten, en veel, waren we uiteindelijk bij de boulevard. Daar hebben we gewandeld en genoten van het prachtige uitzicht. Vervolgens zijn we bij een restaurant direct aan zee gaan zitten. Buiten bij de openhaard, wijn en tapas erbij, heerlijk genietend van de zonsondergang! Ik had m’n winterjas aan, en dat was ook wel nodig! ’s Avonds koelt het hier erg af! Na een paar uur te hebben gezeten zijn we richting hotel gegaan.

Zaterdagochtend vroeg vertrokken richting Valparaíso. Met de beroemde microbus, een hele belevenis weer! Via een slingerweg vlak langs zee, waar 50 km/h is toegestaan, scheuren deze busjes (+/- 20 pers.) gewoon met 90 a 100 km/h over deze slingerweg! En maar hopen dat het niet kantelt of de bocht uitvliegt en je in zee belandt! Uiteindelijk zijn we in Valparaíso aangekomen. Daar hebben we wederom het monument van Prat (zeeheld) bezocht. Daar hebben we ook de haven bekeken, waar de lokale mannen bezig waren met hengels etc. om zich voor te bereiden op het vissen. Vervolgens wilden wij naar het huis van Pablo Neruda, waar Charlotte en ik al eerder waren geweest. Met één van beroemde kabelliften gingen we een stukje omhoog. Toen bleek dat we nog een heel stuk omhoog moesten lopen, zijn we maar met de taxi de berg op gegaan. Rob en Wies hebben het huis bekeken en wij hebben genoten van het prachtige uitzicht. Twee Amerikaanse meiden spraken ons aan, waar we vandaan kwamen, wat we deden etc. Zij zijn 3 weken in Chili voor een project van hun Universiteit, University Berkeley, vlakbij San Fransisco (California). Het grappige is dat zij 100 meter van ons af zitten in Santiago! En dan kom je elkaar tegen in Valparaíso!
’s Middags zijn we weer terug gegaan naar Santiago. ’s Avonds hebben we als afsluiting van de vakantie van Rob en Wies bij Happening, een Argentijns restaurant, gegeten. Voor Chileense begrippen een ontzettend duur restaurant, maar nog steeds goedkoper dan een restaurant in NL. Heeeerlijk gegeten!

Gisterochtend heb ik Rob en Wies uitgezwaaid. Barbara bracht samen met Charlotte, Rob en Wies naar het vliegveld. Verder hebben we gisteren heerlijk gerelaxed! Even boodschapjes gedaan en vervolgens Bride Flight gekeken! Deze had ik nog niet gezien, wat een mooie film!

Het is nu maandagochtend en ik ben druk aan het werk. 2e Pinksterdag kennen ze hier helaas niet. Maar wij hebben vorige week al 2 daagjes vrij gehad! A.s. weekend of het weekend erop willen we nog naar Mendoza ( Argentinië ). In ieder geval zsm want we moeten met de bus door de Andes. Het wordt nu dus winter en dat betekent sneeuw in de Andes… Het komt vaak voor dat doorgangen gesloten worden.

Iedereen weer bedankt voor alle mailtjes, reacties en berichtjes! En Eefje, thanks voor je kaartje! ;) Heel erg leuk om ook van jullie activiteiten op de hoogte te zijn! Heb ik het gevoel nog een klein beetje in NL te zijn!

Saludos vanuit Santiago de Chile en tot snel!!

Veel liefs,
Romy

p.s ik mail de link van mijn foto's naar mensen in m'n lijst. mocht je nog helemaal niets hebben ontvangen en ben je benieuwd, mail mij of laat je mailadres even achter. Dan mail ik de link van de foto's door!

• 01 Juni 2009 - 16:05

Roy:

He Romy,
    Zo te lezen heb jij het ook nog steeds prima naar je zin!!! Super tof even zo´n weekendje weg :). Alleen jammer dat je niet op de caballos hebt kunnen rijden.

En tja, van die film, volgens mij zijn Europese personen nou eenmaal in trek in zuid/midden amerikaanse landen.... hahahaha

Heel veel plezier nog en blijf je volgen!

x Roy

• 09 Juni 2009 - 18:56

Claudy:

He Romy!

Je hebt weer erg je best gedaan op het verhaal!! haha..

Maar leuk weekend gehad? De zomerfeesten nog gemist;)? wel jammer hoor, dat je er niet was! Was weer erg leuk! maar we halen het volgend jaar gewoon in!!!!

Dit weekend nog een dagje vrij kunnen krijgen? Je wou toch naar Argentinie of heb ik dat verkeerd?

Spreek je!!!

Liefs!!

• 12 Juni 2009 - 10:45

Lotte:

Hej Romy,
    Wat leuk om je avonturen vanuit Chili weer te lezen:)!Zo te lezen vermaak je, je nog prima!
    Wat jmmr dat t paardrijden door de bergen niet door ging. Voor dit weekend staat dus waarschijnlijk Mendozo (Argentinie) in de planning, veel plz alvast!
    Bij ons waren dus afgelopen weekend de zomerfeesten:), zkr geslaagd met Monique Smit;). Volgend jaar weer met jou erbij:)!
    Nou su6 nog met je stage, veel plz nog n k blijf je volgen!
    xx Lotte